Torstai 19.3. Etätehtävä
”Miten minä onnistun?”
Päivän aiheenamme on onnistumiset ja epäonnistumiset työtilanteissa ja työelämässä. Nyt kun on opiskellut päälle vuoden tätä alaa, on erilaisia asiakkaita palvellut ja kokenut onnistuneita ja ei niin onnistuneita hetkiä.
Enimmäkseen onneksi on osunut omalle kohdalle hyviä tilanteita ja ystävällisiä sekä kärsivällisiä asiakkaita.
Ehkä itselleni vaikeimpana pidin vaalennus-töitä. Siihen piti tsempata, mutta useamman kerran jälkeen, niistä on tullut mun tämän alan lemppari hommia.
Kun aloitin tällä alalla tiesin, että musta on tähän ammattiin. Päiväkodista asti kun multa kysyttiin mikä haluan olla isona, sanoin aina parturi-kampaaja. Laitoin aina sielläkin kavereitten hiuksia ja leikittiin, että he ovat mun asiakkaita.
Ajatukseni tästä alasta tuli isäni äidin kautta. Hän oli aikanaan Suomenmestari parturi ja omisti oman liikkeen lähellä Turun satamaa.
Ihailin häntä niin paljon.
Kun oli aika hakea kouluihin yläasteen lopuksi, hain 1 vaihtoehtona Turun kouluun Parturi-kampaajaksi opiskelemaan. Sinne oli niin iso tunku, etten valitettavasti päässyt sinne.
Menin opiskelemaan lääke-alaa, valmistuin ja aloitin työelämän.
Kun olin jonkun aikaa ehtinyt olla töissä miettisin, että mun on pakko tehdä se, hakea hius-alalle tai muuten tulen katumaan sitä mummelina!
Tein sen, otin yhteyttä Salon kouluun ja pääsin haastatteluun. Hain Saloon asti kouluun, koska olin kuullut paikasta pelkkää hyvää. Pääsin opiskelemaan ja se on ollut juuri sellaista mitä osasin odottaa ja paljon enemmänkin.
Hius-ala on niin paljon enemmän kuin pelkästään hiusten laittoa.
Se vaatii sinnikkyyttä, todellista ahkeruutta, koska ala on yrittäjyyttä. Joissakin paikoissa työskennellään tuntipalkalla, mutta enimmäkseen se on yrittäjä painotteinen ammatti. Itse koen yrittäjyyden myös siinä mielessä, että sun pitää tehdä töitä sen eteen, jotta saat edes asiakkaita istumaan sun penkkiin ja se että ne edes palaa uudestaan siihen sun palveltavaksi.
Ammatti sisältää asiakaspalvelua missä olet kuuntelija & ns terapeuttina asiakkaalle.
Asiakas saattaa avautua ihan mistä tahansa tai saattaa olla sanomatta mitään.
Mielestäni persoona ja asiakaspalvelu-taito on yksi tärkeimmistä asioista tällä alalla. Ja se ei ole aina helppoa varsinkaan aluksi. Ajan kanssa sekin luonnistuu sujuvammaksi.
Itse koen onnistumisen tottakai siinä, että lopputulos näyttää hyvältä sekä asiakkaan tyytyväisyys.
Tässä pari kuvaa amistylen töistä ja vapaa-ajalla tehdyistä töistä.
1. Raidotus
2. Tein molemmat kampaukset
3. Tyvi vaalennus + koko hiuksen sävytys
4. Raidotus
Se on ihana tunne kun asiakas lähtee tyytyväisenä.
Olen ihmisenä tosi vahva ja osaan käsitellä vastoinkäymiset miettimällä niistäkin vain positiivisesti.
Aina ei voi ihmistä miellyttää ja joskus saattaa osua kohdalle asiakas, ketä et yksinkertaisesti pysty miellyttämään millään keinolla. Asiakas saattaa olla luonteeltaan sellainen kun on ja purkaa sen suhun.
Kerran itselleni osui asiakas ketä koko urakan ajan vain kommentoi osaamistani ja epäili kykyjäni, lyhyesti sanottuna haukkusi koko sen ajan minua ja sanoi että hän tietää paremmin.
Kun sain hänen hiuksensa valmiiksi hän pyysi anteeksi ja kehui paljon hiuksiaan & että on tyytyväinen. Hän jopa pyysi uutta aikaa minulle. Sen lopuksi tuli eka tunteiden purkaus olin niin loppu ja siinä kohtaa miettisin ensimmäistä kertaa, että onko musta tähän ammattiin sittenkään.
Vaikka lopuksi asiakas oli tyytyväinen niin ne oli minulle tosi vaikeat 4 tuntia.
Tässäkin kohtaa pitää vaan muistaa, ei kaikki ole sellaisia mitä kyseinen asiakas oli.
Itse pitää olla varma omista kyvyistään ja pysyä itsevarmana loppuun asti.
Sillä pärjää pitkälle.
Kommentit
Lähetä kommentti